Muscarita (Amanita muscaria)

Muscarita
Amanita muscaria
Muscarita cunoscut si ca buretele mustelor sau buretele pestrit este o ciuperca foarte populara. O stim cu totii inca de la o varsta frageda din cartile noastre de povesti datorita coloritului sau puternic si o regasim pretutindeni in natura fie in padurile de foioase fie de conifere; deoarece a cunoscut o raspindire neintentionata aproape peste tot in lume, devenind astfel o ciuperca cosmopolita. 

Este o ciuperca otravitoare care prezinta doi alcaloizi: muscarina si muscaridina si in acelasi timp este si halucinogena datorita prezentei bufoteninei, totusi toxina sa cea mai importanta nu e muscarina ci acidul ibotenic.

Incerc sa prezint si aceasta ciuperca cu prioritate datorita popularitatii sale tot mai mari de care se bucura in zilele noastre; popularitate care nu se datoreaza aspectului ci efectului halucinogen al ciupercii. Daca in trecut acesta era fost folosit doar de catre shamani in ritualurile lor, shamani care cunosteau in detalii produsele folosite si faceau uz de ele doar cand corpul era pregatit pentru ele; in zilele noastre sunt tot mai multi cei care cauta senzatiile tari, expunandu-se astfel pericolelor prin ignorarea detaliilor.

Pericolul este cu atat mai mare cu cat acesti compusi variaza ca si concentratie de la o ciuperca la alta, de la o zona la alta si actioneaza asupra omului diferit in functie de varsta, sanatate ... Nu recomand nimanui consumul de Muscarita in scopuri halucinogene; daca doriti asemenea aventuri, folositi cu incredere Psilocybe cubensis, care este ciuperca magica originala. Nu vand, nu cultiv, nu consum asemenea ciuperci asa ca nu voi raspunde nici unei solicitari de aceasta natura.

Insist doar asupra naturii otravitoare al Muscaritei (Amanita muscaria), al carui efecte pot fi foarte neplacute. compusii sai, muscarina porvoaca sindroame nervoase manifestate prin delir, ameteala, convulsii si in final somn profund; iar muscaridina provoaca crize gastrointestinale manifestate prin dureri, voma, diaree, transpiratie abundenta. Semnele otravirii apar relativ repede (1-4 ore) de aceea interventia medicului trebuie sa fie prompta.

I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII













Caracterizarea ciupercii Amanita muscaria:
Palaria: de 8-20 cm, la inceput emisferica apoi convexa si in final mult latita, cateodata scobita in centru; de obicei de culoare rosu aprins-sangeriu. Cuticula este lucioasa, lipicioasa si acoperita relativ din abundenta de negi albi care sunt resturi de volva pe care ploaia uneori le desprinde. 
Lamele sunt albe, foarte dese, pot avea de multe ori nuante galbene ca lamaia, dar totusi ramanand mai aproape de alb. Sporii sunt de culoare alba.
Piciorul: 10-25 cm, este cilindric, bulbos la baza, alb si vascos, cu volva delicata si deseori transformata in negi. Inelul, este foarte lat, labartat, membranos, alburiu si uneori striat. Piciorul este initial plin, apoi gol pe dinauntru.
Carnea este alba, ferma si poate avea un colorit spre portocaliu sub cuticula.
Distributie in padurile de foioase si de conifere, intr-o simbioza complexa cu copacul partener, o intilnim  de la campie pana la limita superioara (alpina) de vegetatie arboricola. Perioada de dezvoltare fiind din iunie pina la finele lui noiembrie.
Poate fi confundata cu Amanita caesarea, foarte apreciata gastronomic, care insa are intotdeauna piciorul, inelul si lamele galbene, sau cu Amanita aureola, la fel de toxica. 

Datorita raspindirii largi, aceasta ciuperca cunoaste diferite mutatii, astfel incat o putem regasi in natura sub diferite variatii de culoare ca: Amanita muscaria var. alba (varianta alba), Amanita muscaria var. flavivolvata (varianta clasica, rosie), Amanita muscaria var. formosa  (varianta galbena, ca lamaia), Amanita muscaria var. persicina (varianta portocalie ca de piersica), Amanita muscaria var. guessowii (varianta galben spre portoccaliu).

Imaginea am luat-o de aici: Amanita muscaria

40 de comentarii :

  1. N-ai incercat dar vad ca le cunosti pe toate

    RăspundețiȘtergere
  2. Poate poti dezvolta putin ce ai dorit sa spui ca sa stim si noi ce doreai de fapt sa afli.

    RăspundețiȘtergere
  3. bun dar am auzit ca aceasta ciuperca fiarta nu mai prezinta nici un risc de intoxicatie ie adevarat?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă citești cu atenție în documentația de specialitate, vei vedea că nu scrie nicăieri cum că toxinele se "distrug" prin tratament termic. Exemplu cel mai bun este o ciupercă din aceași familie: Buretele viperei.

      Gătită nici n-ai zice că te bagă în groapă și totuși.

      Încearcă să te semnezi pe viitor dacă vrei vre-un răspuns, așa se poartă în civilizație.

      Ștergere
    2. Din ce am auzit intr un potcast cu paul stamets, amanita muscaria si amanita panterina contin acel acid iboteic si prin tratament termic( undeva la 70 80 dr grade) acest acid isi pierde moleculele de oxigen din compozitia chimica si se transforma in muscimol. Am incercat ambele ciuperci si pot spune ca efectul nu este unul psihotrop ci mai mult un efect tonic, poate putin euforic. Daca aveti de gand sa mancati genul asta de ciuperci aveti grija sa le tratati termic si sa nu beti bauturi carbogazoase de niciun fel cu 2 ore inainte si in timpul experientei.

      Ștergere
  4. In sfarsit o vad si eu anul acesta. Chiar daca peste tot scrie ca este o ciuperca comuna, eu am vazut-o in zona mea foarte rar.

    [img]http://s12.postimg.org/m47djdie5/IMG_20140806_133606.jpg[/img]

    RăspundețiȘtergere
  5. Reinhard reinhardx Imi pare rau dar trebuie sa elimin comentariul tau, Chiar de imi vrei binele, nu pot permite aatcuri la adresa nimanui, nici chiar al celor care nu se semneaza. Imi pare rau.

    RăspundețiȘtergere
  6. te rog,imi poti spune in ce anotimp se pot gasi? :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. voi cita de mai sus "...Perioada de dezvoltare fiind din iunie pina la finele lui noiembrie...."

      Ștergere
  7. As veni cu unele completari si eventuale mici corecturi: Din cate am citit, efectul halucinogen se datoreaza muscimololului; dupa multi autori A. muscaria nu contine bufotenina (am mai intalnit neconcordante de gemul asta in literatura legat de continutul de substante al ciupercilor).
    Se pare ca totusi ar putea fi consumata si ca aliment; chiar daca substantele toxice nu sunt termosensibile, sunt solubile in apa, si PREPARATA INTR-UN ANUMIT FEL se poate consuma in siguranta: http://fat-of-the-land.blogspot.ro/2010/12/down-rabbit-hole-with-david-arora-part.html In articol se gaseste link-ul studiului facut de D. Arora si W. Rubel, totusi il pun si aici: http://www.davidarora.com/uploads/muscaria_revised.pdf

    Nu incurajez pe nimeni sa incerce, deoarece o greseala in procesare poate avea efecte dezastruoase. In cel mai fericit caz, usor neplacute si amuzante: http://thetinctorial.blogspot.ro/2007/05/great-mushroom-article.html
    Sanatate si numai de bine! Super tare blog-ul! Keep up the good work!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. de gresit gresim cu totii caci doar oameni suntem, important e sa nu gresim atunci cand trebuie sa nu gresim ...

      Ștergere
    2. Normal, toti gresim. Eu cred ca e mai important sa propagam cunoasterea stiinta, e mult mai util pt toata lumea. Am scris comment-ul deoarece este singurul bolg/site in lb romana foarte bine si corect documentat legat de ciuperci, pe care l-am intalnit pana acum.Ce am intalnit pana acum, nu mi s-a parut satisfacator ca nivel si calitate a informatiilor. Desi culeg ciuperci de multi ani, de curand am devenit foarte pasionat, si am inceput sa culeg si alte specii pe care nu le cunosteam, bineinteles, dupa o ampla documentare.
      P.S.: Ca sugestie, nu ar fi ok sa adaugi ceva info despre spore-print? Ca poate sa faca diferenta, de ex intre diverse forme de crestere ale Macrolepiota procera si Chlorophyllum molybdites, desi pe cea din urma nu am intalnit-o, si nush cat de mult creste pe la noi, dar mai e un test in plus... te rog nu mi-o lua in nume de rau...

      Ștergere
    3. C. molybdites creste (deocamdata) doar in America, cat depsre sporeprint deja am amintit cate ceva. In masura timpului disponibil incerc sa prezint cat mai multe , atat descrieri de ciuperci cat si generalitati... dar nu se poate totul dintr-o data

      Ștergere
  8. "Insist doar asupra naturii otravitoare al Muscaritei (Amanita muscaria), al carui efecte pot fi ..." Se spune "ale carei efecte...".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, si mai am o multime de astfel dezacorduri; greseli gramaticale ... si in alte articole ... insa va trebui sa le treceti cu vederea ...
      Multumesc pentru intelegere.

      Ștergere
    2. Ce vi se pare mai important: FORMA sau CONŢINUTUL?
      Şi eu sunt maniac la Limba Română, dar cum ştiu cât costă documentarea pentru un singur articol scris cum trebuie, am negociat în absenţă şi am decis că trec peste scăpări!
      Aşa cum precizează şi autorul, mai sunt şi alte scăpări, dar cum mie mi-au plăcut TOATE articolele, m-am abţinut de la comentarii.
      Şi chiar mi se pare irelevant când VALOAREA a ceea ce mi se odferă, depăşeşte media!
      Şi da, sunt blogger de vreo 8 ani şi scriitor, de vreo 47...

      Ștergere
  9. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Scuze dar era prea mare, am editat-o putin. Poza e foarte frumoasa, felicitari.
      [img]https://farm1.staticflickr.com/627/21408392584_99807095cc_n.jpg[/img]

      Ștergere
    2. cand postatii imagini incercati sa folositi "BBcode" cu marime mica 320x240

      Ștergere
  10. În Valea Jiului, am cunoscut-o sub denumirea "Pălăria şarpelui". Cum există o anume conexiune semantic-emoţională între şerpi şi efectele produse de întâlnirea cu şerpii în general, mi s-a părut logică denumirea şi am reţinut-o ca atare. Amanita, e destul de cunoscută cam peste tot.
    În unele zone, acestei ciuperci i se mai zice şi "Bolunzâcă" - semnificând (mai cunoscut) "nebunică". Bolând, este un regionalism pentru "nebun"...
    Pe de altă parte, într-un articol precedent, am găsit Pălăria şarpelul ca fiind Macrolepiota Procera, ciuperci pe care le şi cunosc le-am şi cules de multe ori şi într-adevăr, pălăria poate fi uneori gigantică, poate că unica ciupercă pe care o cunosc şi creşte la noi comparabilă ca gabarit, este Mănătarca.
    Pentru cei care ingerează ACCIDENTAL:
    Semnele intoleranţei sau intoxicaţiei acute, apar după primele 15 minute de la ingerare. Trebuie acordată mare atenţie acestor simptome descrise, deoarece metoda cea mai simplă de eliminare, este a bea apă de izvor sau orice altă apă, uşor sărată şi apoi PROVOCATE VOMISMENTE, de cel puţin 3 ori consecutiv, cu o cantitate minimă de apă de 0,5 litri, preferabil 1 litru.
    Am suferit de multe ori astfel de intoxicaţii şi cum ştiam că metoda e eficientă, am folosit-o la primele semne. Printre culegătorii de ciuperci, această "lecuire", e destul de cunoscută. Cei care te învaţă să culegi ciuperci, te învaţă între altele şi cum să te fereşti de intoxicaţie...
    Există specii la care concentraţia alcaloizilor e destul de mare încât să provoace intoxicaţii prin simpla transmitere a "lipiciului" pe buze, pe haine şi spre gură, prin mişcările accidentale, când bem apă sau mâncăm la popas.
    dacă se intervine în cel mult 60 minute de la intoxicare, efectele dispar cam în 30 - 45 minute.
    Mulţumesc mult pentru descrierea detaliată! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Va multumesc pentru descrierea metodei de prim ajutor in cazul intoxicatiei cu aceasta ciuperca (si nu numai).

      As mai completa cu mentiunea ca "bolond" in limba maghiara inseamna nebun. Iar denumirea de "bolând" mentionată de dvs se targe de la acest cuvint "strain".

      Ștergere
  11. Buna , doresc sa va spun ca amanita muscaia pentru mine inseamna mult mai mult decat o sompla ciuperca ... cu apa este corect , toti alcaloizii sunt solubili in apa si daca ciuperca este fiarta , apa aruncata si apoi gatita normal nu este absolut nici o problema ... eu am incercat . PLus , daca ne uitam putin mai bine si cautam pe net , gasim tot felul de oameni care spun foarte multe despre ea dar cititnd mult eu am fost intereseat (si surprins) de efectele incredibile pe care le are asupra corpului... uscata cel foarte bine , substantele se transforma si nu mai este nociva ... in schimba ramane halucinogena ... 3 grame de ciuperca uscata , luate in fiecare zi , nu au sa te fgaca sa simti cine stie ce ... defapt singruul lucru care al realizezi este dimineata cand te trezesti , ca ai dormit foarte bine si eesti plin de energie.Cel mai important lucru pe care vreau sa al spun , este ca acest material uscat , este antibiotic ( fara a distruge sistemul imunitar , pur si simplu ia ce e in plus si arunca afara din corp ) si un foarte puternic antiviral ( sa tinem cont ca inca si in ziua de astazi lumea se chinuie sa faca antivirale fiabile si din cauza procesului de mutatie al virusului intotdeauna este extrem de greu si nu prea le iese)
    Cine sufera de artrita , poate sa asi ia la revedere de la durere si in 3 zile de tratament maxim deja asi recapta mobilitatea... durerile dispar in timp de maxim 6 ore de la prima doza ... niciodat anu am consumat-o in scop halucinogen , dat fiind ca doza luata trebuie sa fie mult mai mare si eu nu aveam decat cateva pe care le-am dat cu mare drag unei persoane in fiecare dimineata in mancare praf pentru a reduce complet lipsa de energie durerea de sold cauzata de artrita si a-i reda in sfarsit mobilitatea am luat de 5 ori zilnic , facand astfel o cura. am avut abces dentar. persoana de care va spun , a luat in fiecare zi 1 gram timp de 2 luni. eu cel mai mult am luat 3 si nu am avut deloc alterata mintea si defapt nu am smitit nimic decat energie si multe alta efecte benefice care te pot ajuta muncind afara intr-un mediu umed si intunecat... Recomand la oricine care nu are probleme spihice sau ia anumite tratamente ce pot interactiona ...

    daca doriti pot sa va dau un link , daca aveti rabdare cititi tot ce e nevoie si o sa intelegeti site-ul are referintele de la toate cartile in care autorul a gasit scris despre experiente si analize ... daca doriti link-ul va rog sa ami lasati un reply in asa fel o sa aflu daac este sa postez un link

    P.S site-ul e fain tare , bravo admin

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Va multumesc atat pentru interventie cat si pentru apreciere. Insa trebuie sa subliniez un singur lucru. Exista ciuperci care fara tratamentul corespunzator pot dauna sanatatii si oamenii prin fire tind sa omita avertismentele si sa repete greselile predecesorilor. Ca atare nu m-as hazarda la a incuraja consumul acestei ciuperci oricate efecte benefice ar avea. daca o recomanda doctorul si e sub control adecvat, este alta poveste.

      In schimb bine-nteles sunt curios de orice material legat de ciuperci. Daca doriti, imi puteti trimite linkul pe formularul de contact sau email.

      Va multumesc.

      Ștergere
    2. Salutari, eu sunt interesat de acel link. Daca puteti sa mi-l trimiteti pe adresa cstriker9105@gmail.com sau sa-l postati. Multumesc.

      Ștergere
    3. Buna ziua,
      Alex, te rog sa-mi trimiti si mie linkul de care pomeneai si autorul care a scris despre Amanita Muscaria. Multumesc!
      Lucas

      Ștergere
    4. P.S. La adresa de email:lucasjonas23@yahoo.com
      Lucas

      Ștergere
  12. Se gaseste in Ploiesti aceasta ciuperca ? (In padure ma refer)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Fiind clujean, mi-e greu sa va raspund punctual daca gasiti sau nu aceasta ciuperca in zona Ploiestiului. Cu toate astea, tind sa cred ca zona Ploiestiului e sub altitudinea la care o veti gasi.

      Ștergere
    2. Imi plac mult curajosii de teapa ta. Felicitari.

      Ștergere
  13. Eu am consumat ayahuasca in ritualul shamanic.Cat despre ciuperici,am folosit psylocibe semilanceata.In cazul ciupercilor exista anumite riscuri totusi.Si niciodata nu trebuiesc combinate...Halucinațiile sunt puternice si trebuie cunoscut exact dozajul.Amelioreaza simptomatologia bolilor de sistem nervos central.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sustin aceasi idee. Nu incercati acasa experiente de aceasta natura fara un control strict si supervizat.

      Ștergere
  14. Informatii insuficiente pentru un tryhard obsedat de ciuperci, blogu asta ocupa spatiu degeaba.

    RăspundețiȘtergere
  15. Ciupercomania, apreciez ceea ce faci pt pasionații de ciuperci.Te rog dacă poți să-mi trimiți și mie link-ul pe care ț-i la trimis Alex în sept 2016, referitor la Amanita Muscaria.Ma interesează treaba legata de vindecarea artritei și vrea sa ma documentez mai bine. Mulțumesc frumos.Adresa este cpetre1962@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
  16. Buna ziua, as dori si eu link-ul de care vorbea Alex mai sus. Puteti sa-l postati sau sa mi-l trimiteti pe mail? cstriker9105@gmail.com
    Multumesc, blogul e de mare ajutor

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Alex n-a postat nici un link, face doar trimitere ca ii va ajuta pe cei interesati.

      Ștergere