Buretele de roua (Marasmius oreades)

Buretele de roua
Marasmius oreades
Buretele de roua (Marasmius oreades) este o ciuperca foarte apreciata  inca din antichitate datorita gustului sau deosebit; grecii antici fiind mari consumatori ai acesteia si datorita lor isi dobandeste renumele de azi. Numele i se trage de la grecescul oreades ceea ce inseamna "de la munte" si o vom regasim pretutindeni pe pasunile de deal si munte acolo unde iarba inalta permite stropilor de roua sa se prelinga pe pamint formand astfel conditii favorabile acestei ciuperci.

Vorbind de conditii trebuie sa va reamintesc ca este o ciuperca saprophita; descompune resturile vegetele; iar pentru aceasta are nevoie de caldura si umiditate; totusi aparitia ei este conditionata si de prezenta animalelor ierbivore mari cum ar fi caii si bovinele.

Buretele de roua (Marasmius oreades) este o ciuperca foarte curata si pe care oricine o culege cu placere deoarece o vom regasi in totdeauna in grupuri, cercuri mari; totusi are neajunsul ca la gatire scade foarte foarte mult. Una din retetele cele maides folosite la gatirea acestei ciuperci este tocanita cu smantana.

Buretele de roua (Marasmius oreades) este o ciuperca usor de recunoscut datorita piciorului foarte atos/lemnos si care se va indeparta inainte de gatire; un alt element de recunoastere sunt lamelele rare incomplete, prezinta foarte multe jumatati de lamele. Dar cu toate ca este o ciuperca pe care si incepatorii o pot culege fara teama, exista alte doua ciuperci care traiesc in acelasi habitat dar foarte otravitoare: Clitocybe dealbata si Clitocybe rivulosa; ambele pot provoca otraviri ce pot duce chiar la deces de aceea atentia sporita este recomandaat.

I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII













Caracterizare ciupercii Marasmius oreades:
Palaria: 2-6 cm, la inceput conica sau in forma de clopot, dar o data cu maturizarea devine plata si uneori usor adancita, cu un gurgui extins, putin accentuat si cu crestaturi radiale vizibile pe margine. Cuticula este ocru-maronie, neteda, cu aspect lipicios cand vremea este umeda, uscata cand timpul este frumos. Coloritul palariei se poate schimba intre galben-ocru si culoarea cojii de aluna-deschis, cu zona centrala intotdeauna mai inchisa.
Lamele sunt mult distantate intre ele, carnoase si late; nu sunt unite cu piciorul si au lamele vizibile, pot fi de la albicioase la maro-deschis.
Piciorul: 4-8 cm, lemnos, cilindric, subtire si inalt, cateodata relativ sinuos, are baza usor ingrosata si acoperita de puf albicios imposibil de confundat. Piciorul are acelasi colorit cu palaria, dar in nuante mai deschise.
Carnea palariei este delicata, cea a piciorului, fibroasa, albicioasa, cu miros tipic, placut, de ciuperca si gust slab, dulceag.
Distributia: se intalneste in grupuri mari sau in cercuri pe terenuri ierboase, de-a lungul drumurilor de tara, pe pajisti, in luminisuri, pe soluri de preferinta nisipoase din mai si pina in octombrie.

Imaginea am luat-o de aici: Marasmius oreades

16 comentarii :

  1. Bureti de roua. Sunt foarte gustosi. :)

    [IMG]http://thumbnails110.imagebam.com/32744/76f086327439183.jpg[/IMG]

    [IMG]http://thumbnails109.imagebam.com/32744/8b4c69327439257.jpg[/IMG]

    [IMG]http://thumbnails110.imagebam.com/32744/606fdb327439328.jpg[/IMG]

    Astia de i-am cules acum au fost puternic deshridatati. Adica i-am gasit gata conservati. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am cules și eu duminica aceasta, însă am făcut poze doar acasă:
      [img]https://farm3.staticflickr.com/2926/14026845260_e1554a53f2_n.jpg[/img]

      atentie mare speciilor cu care se pot confunda, pe langa candidații enumerați mai sus, mâine am să vă prezint încă un posibil candidat ...

      bureții de roua "uscați", știți că își revin dacă sunt "înmuiați", da?

      Ștergere
    2. Sigur ca da. :) Se rehidrateaza. (si nu rehridateaza cum am scris gresit mai sus :( - pacat ca nu se poate edita).

      Ștergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  3. am gasit in dimineata asta curtea plina de ei, la fiecare doua palme distanta era cate o ciuperca,iar curtea este de 5m cubi, iar in gradina am gasit un fairy ring care inconjura alunul. nu stiu cum s-a intamplat minunea asta,dar cu 7kg.de bureti de roua nu mai aveam cuvinte. -vlad

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. in 11 ianuarie nu aveti cum gasi bureti de roua in curte, va rog acordati atentie la ceea ce ati gasit.

      Ștergere
  4. Eu cunosc o familie care s-au intoxicat cu ceva ratacit printre buretii de roua pe care ii culegeau de ani de zile si desi m-am mirat la inceput, cand am vazut cu ochii mei clitocybe dealbata, pentru ca poti sa o recunosti daca esti un pic atent, ulterior am avut dovada ca te poti pacali totusi. O data cand culegeam bureti de roua am cules si o clitocyba ca sa o studiez mai bine acasa. La inceput a fost alba si o deosebeai usor de bureti, insa cand am ajuns acasa isi schimbase culoarea in galbui-cafeniu si tare semana asa cu buretii la o privire superficiala. Deci mare atentie!

    RăspundețiȘtergere
  5. Despre Marasmius o. spuneti ca e saprofita! Eu am gasit zilelr acestea in parc cateva ciuperci care seamana cu M o. cu lamele albe, distantate, palaria insa nu maronie ci alb-maroniu care a crapat mai ales dupa culegere asa ca si cand creste coca, insa piciorul e mai gros decat M o. si nu atat de tare! Ciupercile erau destul de tari, deci batrane si ciudat jumate le-am gasit la sol la baza copacului si jumate pe trunchiul copacului deci este o parazita! Ar putea fi un Agaricus sp. sau Marasmis O. imbatranita nu imi dau seama!

    RăspundețiȘtergere
  6. aveti cumva si vreo iamgine cu aceasta ciuperca?

    RăspundețiȘtergere
  7. Din pacate nu! Vreo cinci dintre ele le-am simtit mai moi si le-am gatit alaturi de o portie consistenta de Coprinus c. pe care le-am gasit crescand intr-o splendoare si de unde am cules a doua oara la interval de o saptamana! Apropos caci initial si eu m-am uitat ciudat la ele (coprinus) dar gatite ca o ciulama cu ceapa si cimbru si alte condim. am avut senzatia ca mananc creier gatit sau lapti asa dupa consistenta aceea moale si placuta iar despre acele presupuse Marasmius asa putin mai tari cu usturoi seamana ca si consistenta cu Pleurotus si as fi reusit in mod sigur o ciorba de burta dar le-am prajit doar si am simtit ca mananc urechi de porc. Sper ca nu au fost hilare asocierile mele!

    RăspundețiȘtergere
  8. Ok! Cred ca mi-am idendificat ciuperca ca Agaricus comtulus care intr-adevar e parazita! Nu cred ca ma insel!

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna, de ce bureti de roua sunt amarui, iam fiert dar nu stiu de ce au devenit amari sau nu iam fiert cum trebuie

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. aveti certitudinea ca au fost ciuperci proaspete si nu doar rehidratate din cauza ploilor? deoarece alt motiv nu vad pentru care sa nu aibe gustul placut cu care suntem obisnuiti.

      Ștergere
  10. buretii de roua sunt toxici daca consumati alcool

    RăspundețiȘtergere