google și cuvintele cheie

google keywords
Google keywords
Google, google, google... în ziua de azi ne raportăm incredibil de mult la acest motor de căutare. Bine-nțeles că există și altele, dar fiecare motor de căutare este specific unei zone geografice și îi întoarce cele mai bune rezultate căutătorului din acea zonă. Noi; cei ce publicăm; încercăm să ne atragem cititorii prin pârghii diferite, mai mult sau mai puțin cunoscute. Una dintre aceste pârghii sunt cuvintele cheie (keywords)...

Cuvintele cheie, în primul rând le declarăm în spatele paginii web pe care activăm, dar necazul este că nu putem pune acolo toate; dacă sunt puține sau deloc, motoarele de căutare nu ne vor găsi ușor, dacă sunt prea multe, ne penalizează ... nicicum nu e bine, trebuie să găsim echilibrul ca acestea să fie optime (pe placul) criteriilor pe care motoarele de căutare n-i le impun pentru a fi favorizați în afișarea rezultatelor.

Nu vreau să mă bag și să discut în detalii ce înseamnă SEO (search engine optimization), găsiți informații despre asta ușor pe internet, în scimb doresc să atrag atenția celor ce sunt interesați asupra unui aspect pe care eu nu l-am fost găsit nicăieri dar l-am descoperit pe "propria piele", și anume cum tratează cel puțin Google cuvintele cheie.

Designul pagini noastre este foarte important pentru că până la urmă asta ne va defini stilul. Fiecare dintre noi încearcă să aibe o pagină cât mai plăcută ochiului, care să aragă și să țină cititorul cât mai mult. (Putem nega acest aspect? Nu cred și susțin cu convingere această declarație, motivând că altfel cu toții am avea doar pagini internet de genul documentelor Notepad, text simplu, fara control de font, culori, imagini .... dar lucrurile nu stau așa, nu-i așa?)

Deci odată ales designul, vom păstra acea linie cu care deja am obișnuit cititorii noștri. La capitolul design nu mă interesează cum vă arată meniul, ce extra opțiuni aveți pe pagină (arhive, articole populare, reclame ...), mă interesează doar capitolul "body" al articolelor, pentru că aici ne publicăm informațiile și dorim să atragem cititorii prin ele. Dar odată ales designul conținutului va fi bine pentru toată lumea? Rămâne sătul și lupul și capra și păstrăm și varza? Adică prindem cititorul de la primele cuvinte; ne găsesc ușor și motoarele de căutare; și nu ăn ultimul rând suntem mulțumiți și noi de aspectul a ceea ce oferim cititorului? Aș răspunde simplu că nu, asta nu se va întâmpla niciodată. În schimb trebuie să găsim echilibrul care să fie căt mai aproape de această imagine de vis în care să fim mulțumiți cu toții.

Iar pentru asta ne ajută cuvintele cheie. Dar atenție la următorul aspecte:
  • cuvintele cheie folosite în spatele paginii web sunt limitate, optim dacă rețin bine este undeva înre 50-200 de cuvinte. Ce cuvinte puneți acolo depinde de voi, dar asta oricum va asigura doar un minim de vizibilitate paginii voastre.
  • pasul următor pe care îl fac motoarele de căutare este să caute în articol după cuvinte cheie. Asta ar fi bine, dar urmează un dacă: motoarele de căutare ar căuta în totdeauna în tot articolul după aceste cuvinte cheie. Din păcate nu se întâmplă așa. De ce? Fiindcă nu toți ne prezentăm articolele în mod identic.
Să luăm cazul unui blog (dar la urma urmei este identic cu orice pagină web). Ne putem prezenta articolele în întregime sau doar prin fragment de deschidere (snippet) pe pagina de pornire, index (frecventată de motoarele de căutare), care să prindă cititorul instant. Uneori pentru a prinde un cititor mai repede, optăm pentru fragmentele de articol. 

În cazul fragmetelor de articol, cititorul odată ajuns aici rămâne mai mult cu noi, iar noi suntem mulțumiți de ceea ce prezentăm, dar motoarele de căutare căt de bine ne văd? Pe de altă parte în cazul articolelor complete, atât cititorul  cât și noi cât de mulțumiți suntem de ceea ce oferim/găsim. Cititotul trebuie să deruleze mult pagina până găsește ceea ce caută sau i-ar fi de interes ...

Revolta mea față de cuvintele cheie s-a născut din faptul că am descoprit că google, cel puțin în cazul în care optați pentru fragmente de deschidere, nu caută după cuvinte cheie decăt în acel fragment de prezentare. Iar asta din punctul meu de vedere e revoltător. Nu poți de fiecare dată să incluzi în fragmentul de perzentare toate cuvintele cheie care le-ai dori. Aș veni cu exemplul meu: ciupercile. O ciupercă poate purta diferite denumiri atât în limba latină cât și în limba română. Cum ar fi o înșiruire de cuvinte fără sens ca șă fragment de prezentare din punctul de vedere al cititorului? Nu cred că te atrage pentru citit ...

Am aflat acest detaliu căutând după diferite denumiri ale ciupercii descrise de mine, iar rezultatele afișate m-au scos atît pe prima pagina de afișare a rezultatelor google cât și că în cazul al doilea nu m-or găsit defel.

Atrag atenția asupra acestui detaliu tuturor celor interesați, dacă țineți la cuvintele cheie folosite, căutați să găsiși echilibrul  între ce vor cititorii voștri respectiv motoarele de căutare și în același timp să fiți mulțumiți și voi (la urma urmei se raportează la designul ales de fiecare dintre noi paginii noastre). Ideea acestui articol ce iasă din tiparul meu, mi-a venit pentru a-i da de știre lui Radu și Vienela, care practică ca și mine modelul fragmentelor de articol,; dar în același timp și oricui este interesat de așa ceva. Dacă nu am reușit să mă fac total înțeles, citiți și printre rânduri și completați.

4 comentarii:

  1. De curând am început să folosesc metatag-uri şi hastag-uri. Blogger are o opţiune care se numeşte "Descriere pentru căutare"!
    Oricum mulţumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ca meniu folosesc limba engleza, dar nu stiu din ce motiv imi scapa acum aceste denumiri, in ce sector le regasesc?

      Ștergere
  2. Eu nu ma mai deranjez de mult sa imi bat capul cu chestii legate de ceea ce decide google. Dar am senzatia ca nu este asa cum spui... Google gaseste si celelalte cuvinte din text, din cate am remarcat, nu doar pe cele vizibile din fragmentul de inceput.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. blogul are sub 5 luni vechime și sunt convins că nu se bucură de toată atenția Google, dar susțin și confirm încă odată cele menționate mai sus.
      Ba chiar mai mult, m-am jucat deja și cu ceea ce spunea Radu (metatag-uri) și cel puțin până acum rezultatele sunt interesante.

      Cel mai sensibil, la metatag-uri pare sa fie Facebook-ul, dar cum spunea și Radu, google este mai lent, să îi acordăm ceva timp de reacție pentru modificările care le-am testat.

      Ștergere